نتایج جستجو تگ برای: حمل و نقل پاک

پنج گام تا حمل‌ و نقل پاک

حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از منابع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است که تقریباً ۱۸ درصد از کل دی‌اکسیدکربن جهانی را تولید می‌کند و سهم قابل توجهی در آلودگی هوای شهری دارد. این موضوع به دلیل وابستگی بیش از ۹۴ درصد انرژی مصرفی در این بخش به سوخت‌های فسیلی است که مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی گسترده‌ای را به همراه دارد. برای مقابله با این چالش، تسریع روند الکتریکی‌سازی ناوگان وسایل نقلیه سبک، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و همچنین وسایل نقلیه دو و سه‌چرخ ضروری است. این روند باید همراه با توسعه زیرساخت‌های شارژ و استفاده گسترده از برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر انجام شود تا حمل‌ونقل پاک و پایدار تحقق یابد.بر اساس اهداف توافقنامه پاریس، ناوگان خودروهای برقی باید طی پنج سال آینده هشت برابر شده و تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۹۰ درصد کل خودروهای جهان را تشکیل دهد. در سال ۲۰۲۴، از هر پنج خودروی فروخته شده، یک دستگاه خودرو برقی بوده و فروش جهانی این خودروها از ۱۷ میلیون دستگاه فراتر رفته است، در حالی که در سال ۲۰۱۵ تنها ۶۵۰ هزار دستگاه بوده است. بیشتر این خودروها و زیرساخت‌های شارژ مربوط به کشورهای چین، اروپا و آمریکا هستند، اما بازارهای در حال توسعه به دلیل موانعی مانند قیمت بالای خودروها و محدودیت منابع مالی، در این مسیر عقب مانده‌اند.گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر پنج سیاست کلیدی را برای تسریع الکتریکی‌سازی حمل‌ونقل جاده‌ای در کشورهای در حال توسعه پیشنهاد می‌کند؛ سیاست‌هایی که می‌توانند راه‌حلی جامع برای این چالش پیچیده باشند.

طراحی سیستم ترکیبی انرژی خورشیدی و حمل‌ونقل پاک در قشم توسط پژوهشگران دانشگاه تهران

پژوهشگران دانشگاه تهران مدل نوآورانه‌ای برای طراحی سیستم ترکیبی انرژی خورشیدی و حمل‌ونقل پاک ارائه دادند که به‌طور ویژه روی جزیره قشم متمرکز است. این مدل با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی، کاهش انتشار کربن و توسعه پایدار زیرساخت‌ها در مناطق حساس جغرافیایی طراحی شده است.

پرواز بی‌وقفه به دور دنیا با هیدروژن سبز؛ گامی بلند به‌سوی آینده‌ای بدون کربن

در گزارشی تازه از خبرگزاری رویترز، جزئیات یکی از جسورانه‌ترین پروژه‌های تاریخ هوانوردی منتشر شده است؛ پروژه‌ای که قرار است استانداردهای پرواز را برای همیشه دگرگون کند. دو پیشگام فناوری پاک، «برتراند پیکار» و «رافائل دینلی»، قصد دارند در سال ۲۰۲۸ با هواپیمایی مبتنی بر سوخت هیدروژن سبز، به‌مدت ۹ روز بدون توقف و بدون انتشار حتی یک گرم گاز گلخانه‌ای، به دور دنیا پرواز کنند. این مأموریت بلندپروازانه که «Climate Impulse» نام دارد، گامی نمادین اما عمیق برای نشان دادن امکان‌پذیری آینده‌ای بدون کربن در صنعت هوانوردی است.در حالی‌که هوانوردی جهانی یکی از آلاینده‌ترین صنایع جهان است و کمتر از ۱۰٪ جمعیت جهان از پرواز استفاده می‌کنند، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ میزان تقاضا دو برابر شود. در چنین شرایطی، گزارش رویترز با مرور فناوری‌های نوین، چالش‌های سیاسی، اقتصادی و زیست‌محیطی، و نوآوری‌های شرکت‌هایی چون ایرباس، رولزرویس و ZeroAvia، تصویری جامع از وضعیت کنونی و آینده احتمالی هوانوردی پاک ترسیم می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد اگرچه مسیر دشوار است، اما با اراده، همکاری و سرمایه‌گذاری در سوخت‌های نوین و پیشرانه‌های هیدروژنی، تغییر بزرگ در راه است.

رونمایی از اسب رباتیک هیدروژنی کاوازاکی در آستانه اکسپوی ۲۰۲۵ اوساکا

شرکت صنایع سنگین کاوازاکی از ربات سواری چهارپای خود به نام "کورلئو" رونمایی کرد؛ مفهومی آینده‌نگرانه که ترکیبی از فناوری‌های رباتیک و موتورسیکلت این شرکت است. کورلئو با موتور هیدروژنی کار می‌کند و با تمرکز بر انرژی پاک، نمادی از حمل‌ونقل پایدار آینده و استفاده از سوخت‌های جایگزین در نمایشگاه ۲۰۲۵ اوزاکا خواهد بود.