حملونقل جادهای یکی از منابع اصلی انتشار گازهای گلخانهای در جهان است که تقریباً ۱۸ درصد از کل دیاکسیدکربن جهانی را تولید میکند و سهم قابل توجهی در آلودگی هوای شهری دارد. این موضوع به دلیل وابستگی بیش از ۹۴ درصد انرژی مصرفی در این بخش به سوختهای فسیلی است که مشکلات زیستمحیطی و بهداشتی گستردهای را به همراه دارد. برای مقابله با این چالش، تسریع روند الکتریکیسازی ناوگان وسایل نقلیه سبک، اتوبوسها، کامیونها و همچنین وسایل نقلیه دو و سهچرخ ضروری است. این روند باید همراه با توسعه زیرساختهای شارژ و استفاده گسترده از برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر انجام شود تا حملونقل پاک و پایدار تحقق یابد.بر اساس اهداف توافقنامه پاریس، ناوگان خودروهای برقی باید طی پنج سال آینده هشت برابر شده و تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۹۰ درصد کل خودروهای جهان را تشکیل دهد. در سال ۲۰۲۴، از هر پنج خودروی فروخته شده، یک دستگاه خودرو برقی بوده و فروش جهانی این خودروها از ۱۷ میلیون دستگاه فراتر رفته است، در حالی که در سال ۲۰۱۵ تنها ۶۵۰ هزار دستگاه بوده است. بیشتر این خودروها و زیرساختهای شارژ مربوط به کشورهای چین، اروپا و آمریکا هستند، اما بازارهای در حال توسعه به دلیل موانعی مانند قیمت بالای خودروها و محدودیت منابع مالی، در این مسیر عقب ماندهاند.گزارش جدید آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر پنج سیاست کلیدی را برای تسریع الکتریکیسازی حملونقل جادهای در کشورهای در حال توسعه پیشنهاد میکند؛ سیاستهایی که میتوانند راهحلی جامع برای این چالش پیچیده باشند.
نتایج جستجو تگ برای: آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر
گزارش تازه سازمان ملل متحد تایید میکند که انرژیهای تجدیدپذیر به نقطه عطفی تاریخی دست یافتهاند و رکوردشکنیهای بیسابقهای در زمینه تولید انرژی ارزان و پاک در سراسر جهان رقم زدهاند. بر اساس این گزارش، ظرفیت افزوده شده انرژی خورشیدی و بادی در سال ۲۰۲۴ به ۵۸۲ گیگاوات رسید که افزایشی نزدیک به ۲۰ درصد نسبت به سال قبل را نشان میدهد و بالاترین میزان توسعه سالانه در تاریخ ثبت شده است. تقریباً تمام ظرفیت جدید نیروگاهها از منابع تجدیدپذیر تأمین شده و در اکثر قارهها، انرژی پاک سریعتر و ارزانتر از سوختهای فسیلی جایگزین شده است. این روند، که توسط گزارشهای مشترک سازمان ملل و آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر (IRENA) مورد تایید قرار گرفته است، نشاندهنده تغییر بنیادین در بازار جهانی انرژی است که سوختهای فسیلی را به تدریج کنار میزند. کاهش چشمگیر هزینهها در انرژی خورشیدی (۴۱ درصد کمتر از سوختهای فسیلی) و انرژی بادی فراساحلی (۵۳ درصد ارزانتر) از مهمترین دلایل این تحول است. در حالی که تهدیداتی نظیر تنشهای ژئوپولتیکی، تعرفهها و محدودیتهای تأمین مواد اولیه وجود دارد، کارشناسان بر ضرورت تقویت همکاریهای بینالمللی و ایجاد چارچوبهای پایدار برای حفظ و توسعه این روند تاکید دارند.
آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر (IRENA) چشماندازی جامع از بازار جهانی هیدروژن سبز تا سال ۲۰۵۰ ارائه کرده است. این گزارش به سرمایهگذاری ۲.۵ تریلیون دلاری مورد نیاز برای توسعه زیرساختها و تولید هیدروژن سبز اشاره میکند که نقش کلیدی در گذار انرژی پایدار ایفا خواهد کرد.
گزارش جدید آژانس بینالمللی انرژی نشان میدهد سرمایهگذاری جهانی در انرژیهای تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۵ به رکورد بیسابقه ۲.۲ تریلیون دلار خواهد رسید؛ رقمی که دو برابر سرمایهگذاری در سوختهای فسیلی است. خورشید به عنوان قهرمان اصلی این روند، بیشترین سهم جذب سرمایه را به خود اختصاص داده و پیشبینی میشود سرمایهگذاری در انرژی خورشیدی در سال جاری به ۴۵۰ میلیارد دلار برسد. این تحول عظیم، ناشی از نگرانیهای فزاینده درباره امنیت انرژی، سیاستهای صنعتی استراتژیک و رقابتپذیری اقتصادی فناوریهای برقی است که جهان را به سوی عصری نوین و پاک هدایت میکند. در مقابل، کاهش نسبی سرمایهگذاری در حوزه نفت و گاز و چالشهای زیرساختی مانند کمبود سرمایه در شبکههای برق، به چشم میخورد. این گزارش همچنین بر ضرورت افزایش حمایت مالی بینالمللی برای کشورهای در حال توسعه به ویژه در قاره آفریقا تاکید میکند تا شکاف سرمایهگذاری در بخش انرژی پاک کاهش یابد و مسیر گذار انرژی سبز هموارتر شود.
آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر (IRENA) در گزارش جدید خود اعلام کرد که در سال ۲۰۲۴، ظرفیت جهانی تولید برق از منابع تجدیدپذیر به ۴۴۴۸ گیگاوات رسیده و رشد سالانه ۱۵.۱ درصدی را ثبت کرده است. با این حال، برای دستیابی به هدف سهبرابر کردن ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر تا ۲۰۳۰، رشد سالانه باید به ۱۶.۶ درصد افزایش یابد.
چهاردهمین مجمع آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر (IRENA) فردا از 17 تا 18 آوریل 2024 در ابوظبی آغاز می شود.