گزارش تازه آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر (IRENA) نشان میدهد که جهان با وجود ثبت رکوردهای بیسابقه در توسعه ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۴، هنوز از اهداف توافقنامه COP28 عقب مانده است. طبق این گزارش، ظرفیت جهانی انرژیهای تجدیدپذیر در سال گذشته ۵۸۲ گیگاوات افزایش داشته است، اما برای دستیابی به هدف سهبرابر کردن ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر تا ۱۱.۲ تراوات تا سال ۲۰۳۰، نیاز به ساخت سالانه ۱۱۲۲ گیگاوات جدید وجود دارد و رشد سالانه باید به ۱۶.۶ درصد برسد. علاوه بر این، بهبود بهرهوری انرژی نیز با تنها ۱ درصد کاهش شدت مصرف جهانی، بسیار پایینتر از نرخ ۴ درصد مورد نیاز برای تحقق اهداف COP28 بوده است. گزارش همچنین بر ضرورت یکپارچهسازی اهداف انرژیهای تجدیدپذیر در برنامههای ملی اقلیمی، افزایش سرمایهگذاری جهانی تا ۱.۴ تریلیون دلار سالانه، و ارتقای همکاریهای بینالمللی در زمینه زنجیرههای تأمین و فناوریهای پاک تأکید میکند. دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، و دبیرکل IRENA، فرانچسکو لا کامرا، هر دو بر لزوم سرعتبخشی به گذار عادلانه انرژی، مدرنسازی شبکهها، توسعه پروژههای خورشیدی، بادی و برقآبی و تقویت زیرساختهای ذخیرهسازی انرژی تأکید کردند تا اهداف COP30 محقق شود و امنیت انرژی و رشد اقتصادی نیز تقویت گردد.
نتایج جستجو تگ برای: آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر
آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر (IRENA) در تازهترین گزارش خود اعلام کرد زنان تنها ۳۲ درصد از مشاغل تماموقت در بخش انرژیهای تجدیدپذیر را در اختیار دارند؛ سهمی که از سال ۲۰۱۹ تاکنون بدون تغییر مانده است. IRENA هشدار میدهد رکود در برابری جنسیتی میتواند روند گذار به انرژی پاک را با چالشهای جدی روبهرو کند.
دومین اجلاس جهانی انرژیهای تجدیدپذیر ۲۰۲۵ (GRS25) روزهای ۲۲ و ۲۳ سپتامبر (۳۱ شهریور و ۱ مهر) در نیویورک و همزمان با هفتۀ اقلیم و نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار میشود. این رویداد با حضور اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، ویلیام روتو، رئیسجمهور کنیا، و فیلیپ دیویس، نخستوزیر باهاماس، تعهدات سیاسی و رهبری بخش خصوصی برای توسعه انرژیهای پاک را تقویت خواهد کرد.
برای نخستین بار، ایران به عضویت شورای آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر (آیرنا) درآمد. در بیستونهمین نشست شورای این آژانس که در ابوظبی برگزار شد، نماینده ایران بر توسعه نیروگاههای خورشیدی و بادی و اجرای طرحهای بهینهسازی مصرف انرژی در بخشهای خانگی و صنعتی تأکید کرد و تعهد عملی کشور به گذار انرژی پایدار را نشان داد.
با افزایش نگرانیها درباره تغییرات اقلیمی و تخریب محیطزیست، آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر (IRENA) شش اصل جهانی برای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در هماهنگی با طبیعت ارائه کرده است. این اصول، راهنمایی برای احداث و بهرهبرداری از توربینهای بادی و پنلهای خورشیدی هستند تا ضمن تولید انرژی پاک و مقرونبهصرفه، حفاظت از تنوع زیستی، اکوسیستمها و جوامع محلی نیز تضمین شود. تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا، که عمدتاً ناشی از مصرف سوختهای فسیلی هستند، ضرورت تسریع در گذار به انرژیهای تجدیدپذیر را بیش از پیش برجسته کردهاند. انرژی خورشیدی و بادی، بهعنوان سریعترین و مقرونبهصرفهترین فناوریها، به همراه توسعه و نوسازی شبکه برق، نقش محوری در این گذار دارند؛ اما توسعه آنها باید پیامدهای کاربری زمین و اثرات بر اکوسیستمها و جوامع را در نظر گیرد. شش اصل ارائهشده توسط IRENA شامل شتاببخشی به توسعه انرژی همسو با طبیعت، استفاده همزمان از سایتهای موجود، حفاظت و بازسازی اکوسیستمها، پایش و مدیریت تطبیقی، افزایش طول عمر مفید پروژهها و مشارکت فعال جوامع محلی است. این اصول با هدف کاهش اثرات منفی، حفظ و تقویت تنوع زیستی و تضمین پایداری بلندمدت پروژهها طراحی شدهاند و نمونههای عملی و مطالعات موردی از کشورهای مختلف، از کرواسی و چین گرفته تا بریتانیا، هند و سیرالئون، نشاندهنده کاربرد موفق این راهبردها هستند.
حملونقل جادهای یکی از منابع اصلی انتشار گازهای گلخانهای در جهان است که تقریباً ۱۸ درصد از کل دیاکسیدکربن جهانی را تولید میکند و سهم قابل توجهی در آلودگی هوای شهری دارد. این موضوع به دلیل وابستگی بیش از ۹۴ درصد انرژی مصرفی در این بخش به سوختهای فسیلی است که مشکلات زیستمحیطی و بهداشتی گستردهای را به همراه دارد. برای مقابله با این چالش، تسریع روند الکتریکیسازی ناوگان وسایل نقلیه سبک، اتوبوسها، کامیونها و همچنین وسایل نقلیه دو و سهچرخ ضروری است. این روند باید همراه با توسعه زیرساختهای شارژ و استفاده گسترده از برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر انجام شود تا حملونقل پاک و پایدار تحقق یابد.بر اساس اهداف توافقنامه پاریس، ناوگان خودروهای برقی باید طی پنج سال آینده هشت برابر شده و تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۹۰ درصد کل خودروهای جهان را تشکیل دهد. در سال ۲۰۲۴، از هر پنج خودروی فروخته شده، یک دستگاه خودرو برقی بوده و فروش جهانی این خودروها از ۱۷ میلیون دستگاه فراتر رفته است، در حالی که در سال ۲۰۱۵ تنها ۶۵۰ هزار دستگاه بوده است. بیشتر این خودروها و زیرساختهای شارژ مربوط به کشورهای چین، اروپا و آمریکا هستند، اما بازارهای در حال توسعه به دلیل موانعی مانند قیمت بالای خودروها و محدودیت منابع مالی، در این مسیر عقب ماندهاند.گزارش جدید آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر پنج سیاست کلیدی را برای تسریع الکتریکیسازی حملونقل جادهای در کشورهای در حال توسعه پیشنهاد میکند؛ سیاستهایی که میتوانند راهحلی جامع برای این چالش پیچیده باشند.